Det finns olika typer av tekniker som en glaskonstnär kan skapa sina glaskonstverk i. Här är några av de mest populära konstglastekniker som används:
Mjölkglas
Mjölkglaset som också kallas för nätglas och trådglas, fångas upp på punteln (verktyget för att fästa glaset på) som konstnären rullar ut till smala och tunna rör. Därefter doppas rören i en glasmassa som är färglös, för att sedan dras ut till en smal tråd.
Tråden är bara ett par millimeter tjock och sedan placeras trådarna i en cylinder som är tillverkad av lera. Sedan skapas ett mönster och därefter fylls cylindern med glas som är klart, som sedan hettas upp. Därefter upprepas samma procedur igen för att slutligen glasblåsas. Denna teknik var mycket uppskattad i Venedig från 1500-talet och fram till 1800-talet.
Överfångsglas
Överfångsglas fanns redan under antiken (ca 3 000 år f. Kr) och är från början en orientalisk glasteknik och konst. Glaset framställs genom att en glaskärna som är ofärgad får ett eller flera överdrag av färger.
Därefter slipas och/eller etsas glasföremålet och färgskikten avlägsnas delvis och bildar ett reliefmönster i olika färger. I Sverige började denna teknik användas i slutet av 1800-talet i Sverige i Kosta glasbruk.
Graal
Graaltekniken är en utveckling av överfångsglastekniken, då föremålet etsas, graveras, slipas eller blir blåst, för att slutligen lägga på ett lager av klarglas och sedan formas till den önskade formen. Det gör att motivet ser ut som om det svävar inuti konstföremålet.
Kraka
Kraka är även en vidareutveckling av överfångsglas, då ett nät av ett glasämne läggs över föremålet som sedan sandblästras. Därefter blåses det in luftbubblor runt motivet. Denna teknik utvecklades under 1940-talet.
Ariel
Ariel är en utveckling från graaltekniken då det även här blåses in luftblåsor runt motivet, efter att föremålet har fått ett ytterskikt av klarglas och värmts upp.
Ravenna
Ravenna är ett mönster av rutor på konstglas och påminner om kyrkfönster från medeltiden. Tekniken som används är att mönster slipas fram på en glasplatta som är färgad, för att sedan lägga färgat glaskross eller glaspulver på, som sedan överdras med varmt klarglas.